«Сплячі» ФОПи кримчан. Чи є загроза нарахування податків і ЄСВ в Україні?

«Сплячі» ФОПи кримчан. Чи є загроза нарахування податків і ЄСВ в Україні?

До мене надходять запитання мешканців Криму про те, чи варто їм закривати свої ФОПи, чи нараховуються їм податки, ЄСВ, штрафи за «сплячі» ФОПи? Спробуємо проаналізувати ситуацію.

12 серпня 2014 року в Україні було прийнято Закон України «Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» № 1636-VII, далі – Закон про ВЕЗ «Крим».

Названий вище Закон було прийнято для подальшої реалізації статті 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15 квітня 2014 року № 1207-VII, далі – Закон про окуповану територію. Зазначені Закони були прийняті для захисту прав, свобод та інтересів юридичних і фізичних осіб на тимчасово окупованих територіях України.

Тимчасово окупованою територією України відповідно до статті 3 Закону про окуповану територію визнається:

1) сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій;

2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;

3) надра під територіями, зазначеними у пунктах 1 і 2 цієї частини, і повітряний простір над цими територіями.

Датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року – частина 2 статті 1 Закону про окуповану територію.

ВЕЗ "Крим" запроваджується у межах двох адміністративно-територіальних одиниць України: Автономної Республіки Крим та міста Севастополя – пункт 1.1. статті 1 Закону про ВЕЗ «Крим».

ВЕЗ "Крим" запроваджується на десять повних календарних років, починаючи з дня набрання чинності цим Законом - пункт 2.1. статті 2 Закону про ВЕЗ «Крим».

На території ВЕЗ "Крим" діє особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм регуляторного, податкового та митного законодавства України, а також особливий режим внутрішньої та зовнішньої міграції фізичних осіб - пункт 3.1. статті 3 Закону про ВЕЗ «Крим».

З наведених вище норм Закону про ВЕЗ «Крим» випливає, що впродовж 10 років з дня набрання чинності цим Законом (27.09.2014), тобто до 27.09.2024 року, у межах двох адміністративно-територіальних одиниць України Автономної Республіки Крим та міста Севастополя діє особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб.

Статтею 12 Закону про ВЕЗ «Крим» визначено особливості функціонування вільної економічної зони "Крим" під час тимчасової окупації її території, зокрема:

12.3. Під час тимчасової окупації справляння податків і зборів, єдиного соціального внеску та застосування реєстраторів розрахункових операцій відносно території ВЕЗ "Крим" діють з урахуванням того, що:

1) загальнодержавні податки і збори, визначені статтею 9 Податкового кодексу України, статтею 271 Митного кодексу України, єдиний внесок, встановлений Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" та збір на обов’язкове державне пенсійне страхування, справляння якого здійснюється відповідно до Закону України "Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування", не справляються з доходів, отриманих юридичними особами (їх відокремленими підрозділами) та фізичними особами на тимчасово окупованій території, операцій та/або з інших об’єктів оподаткування (в тому числі об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням) на тимчасово окупованій території.

Особи, які перебували на обліку в контролюючих органах або мали місцезнаходження (місце проживання) на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя на початок тимчасової окупації, звільняються від обов’язків сплати єдиного внеску, передбаченого Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" та виконання вимог Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" під час провадження їхньої підприємницької діяльності на тимчасово окупованій території України.

Такі особи мають право на добровільну сплату єдиного внеску, передбаченого Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування", у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України або уповноваженим органом з питань Криму.

Особи, які перебували на обліку в контролюючих органах або мали місцезнаходження (місце проживання) на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя на початок тимчасової окупації, звільняються від обов’язку подання до контролюючих органів декларацій (крім митних декларацій), звітності та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів протягом строку такої тимчасової окупації та після її завершення;

3) з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які станом на 31 травня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) та перебували на обліку в контролюючих органах на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя.

Така податкова реєстрація може бути відновленою після евакуації особи на іншу територію України згідно із статтею 15 цього Закону у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань оподаткування, або внаслідок завершення строку тимчасової окупації;

11) до платників податків, які станом на початок тимчасової окупації мали місцезнаходження на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, не застосовуються починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому розпочалася тимчасова окупація, фінансові та штрафні санкції за порушення вимог порядку подання, обчислення, правильності заповнення податкових декларацій (податкової звітності) та повноти сплати сум податків і зборів;

12) зупиняється застосування до платників податків із місцезнаходженням на території ВЕЗ "Крим" норм статей 59, 60, 87-101, 124, 126 і 129 Податкового кодексу України.

(стаття 59 Податкова вимога; стаття 60 Відкликання податкового повідомлення-рішення і податкової вимоги; статті 87-101 відносяться до Глави 9. Погашення податкового боргу платників податків; стаття 124 Відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; стаття 126 Порушення правил сплати (перерахування) податків; стаття 129 Пеня)

(цікава та обставина, що Законом про ВЕЗ «Крим» не була зупинена стаття 102 ПК України Строки давності та їх застосування, а тому ця стаття діє для кримчан із відповідними позитивними для них наслідками)

Податкова інформація про суми податкового боргу платників податків із місцезнаходженням на території ВЕЗ "Крим" зберігається та опрацьовується в інформаційних базах контролюючих органів в окремому (позабалансовому) порядку.

На період дії Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" цей Кодекс застосовується з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України" – пункт 26 Підрозділ 10. Інші перехідні положення Розділу ХХ. Перехідні положення Податкового кодексу України.

Тимчасово на період дії особливого правового режиму, визначеного Законом України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", зупиняється застосування до платників єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України норм статей 25 і 26 цього Закону – пункт 9-3. Розділу VIII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування".

(стаття 25 Заходи впливу та стягнення, стаття 26 Відповідальність за порушення цього Закону).

Із процитованих вище норм Законів випливає, що на період з 20 лютого 2014 року і до 27.09.2024 року «сплячим» ФОПам кримчан не нараховуються податки, збори і ЄСВ, у них відсутній обов’язок подавати звітність, штрафи та пеня не нараховуються. Рішення про припинення свого ФОПа кожен приймає по необхідності.

На захисті Ваших прав та інтересів адвокат Полєтаєв І.О.

+380979923541

office@poletaev.kiev.ua

Опубликовано 29.03.2020 в Допомога кримчанам